گروه مشاوره های دندان پزشکی در کلاب لبخند

روی تصویر زیر کلیک کنید

مشاوره با دندان پزشک
جستجو  کاربران  قوانین 
ببند
نام کاربری:
رمز عبور:
رمز عبور را فراموش کرده ای؟
ثبت نام
ورود
 
صفحه: 1 2 بعدی
پاسخ
RSS
پرستار دندان پزشک، کاردان بهداشت دهان، بهداشتکار دهان, چاره ی کار تربیت دندان پزشک نیست!
 
آیا برای ادامه تحصیل در پرستاری دندان پزشکی راهی وجود دارد؟
آیا آزمون یا دوره خاصی برای پیشرفت در این رشته وجود دارد؟
 
ه نام خدا
دندان پزشکان محترم، متخصصین گرامی، مسئولین محترم دانشگاه ها و وزارت بهداشت:
با سلام، توجه شما را به نکات زیر جلب می کنیم:
آیا می دانید:

* تعداد دندان پزشکان کشور بیش از 15000 نفر است اما تعداد بهداشت کاران دهان فعال در خوش بینانه ترین حالت فقط 1000 نفر است.
* از 17 دانشکده دندان پزشکی فقط 3 دانشکده (شهید بهشتی- بابل- آزاد اسلامی) اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته می نمایند و هر سال فقط 40 دانشجو در دانشکده های دندان پزشکی دولتی سراسر کشور پذیرش می شوند!!!!
* در کشورهای پیشرفته، تعداد بهداشتکاران دهان چند برابر تعداد دندان پزشکان است.
* بر اساس استانداردهای بین المللی، کشور ایران با جمعیتی بالغ بر هفتاد میلیون نفر نیاز به بیش از پنج هزار نفر بهداشتکار دهان دارد. ده ها هزار مدرسه، هزاران درمانگاه و مطب دندان پزشکی، هزاران کارخانه و صدها مرکز جمعیتی دیگر محل کار و اشتغال بهداشت کاران دهان است.
* بیش از پنجاه هزار فرصت شغلی در کشور برای این رشته وجود دارد.
* به علت عدم آموزش بهداشت کار، هم اکنون اکثریت قریب به اتفاق درمانگاه ها و مطب های دندان پزشکی و حتی دانشکده های دندان پزشکی کشور از نیروهای آموزش ندیده و فاقد صلاحیت علمی استفاده می کنند.
* بی توجهی به رشته بهداشت دهان هزینه های درمانی مردم را به شدت افزایش داده است.
* با کاهش بیماری های دهان، نیاز به تربیت دندان پزشک کاهش می یابد، از خروج سالانه میلیون ها دلار ارز جلوگیری می شود، سلامت مردم ارتقاء می یابد و بر کیفیت زندگی افزوده می شود.
* به علت عدم امکان ادامه تحصیل در دوره های بالاتر از کاردانی، انگیزه دانشجویان فعلی به شدت کاهش یافته است.
* در کشورهای پیشرفته امکان ادامه این رشته در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و بالاتر وجود دارد و برخی از بهداشتکاران دهان به درجه استادی دانشگاه می رسند.
* با فراهم شدن امکان ادامه تحصیل دانشجویان این رشته در مقاطع بالاتر، استعدادهای برجسته و درخشان جذب این رشته خواهند شد و موقعیت آن را در جامعه ارتقا خواهند داد.
* تربیت انبوه دندان پزشکان ضمن آن که هزینه هنگفتی دارد قادر به ارتقاء سطح سلامت مردم نیست، چاره کار تربیت بهداشتکاردهان با هزینه اندک است.
* با تشکر از توجه شما
* دانشجویان رشته بهداشت دهان (پرستاری دندان پزشکی) دانشکده دندان پزشکی شهید بهشتی
 
با سلام و خسته نباشید
من همکار شما در آستانه فارغ التحصیلی از کشور هلند هستم. تمام گفته های شما کاملا صحیح است. پایان نامه فارغ التحصیلی من در مورد وضعیت بهداشت دهان و دندان در کشورمان ایران بود. برای تکمیل اطلاعاتم در این زمینه برای مدتی به ایران آمدم برای تحقیق در کلینیک بزرگ و پیشرفته ای در یکی از شهرهای نزدیک تهران شروع به کار کردم. متاسفانه با وجود فراوانی بیماری های دهان بین بیماران مراجعه کننده، از سوی دندان پزشکان توجه و خدمات لازم ارائه نمی شود. البته با توجه به کمبود وقت و پیچیدگی برخی اقدامات پزشکی ( به طور مثال اندو ) شاید این امری طبیعی باشد. دقیقا به این دلیل است که ما بهداشتکاران باید درعرصه حاضر باشیم. در مدت کوتاهی که در این کلینیک مشغول بودم با نظرات منفی دندان پزشکان شاغل مواجه شدم که می گفتند بیماران مراجعه فرهنگ یادگیری ندارند و وقت صرف شده به هدر می رود.
من با معالجه چند بیمار که DPSL آن ها C با پاکت های بسیار عمیق بود توانستم در مدت 3 ماه سلامتی پریودنت این بیماران را تثبیت کنم.
بیماری های دهان امری نیستند که با 5 دقیقه و به صورت سطحی توقع معجزه از بیمار را داشته باشیم.
برای تغییر رفتار بیمار وقت لازم است بخصوص بیمارانی که بالغ هستند و تغییر رفتار بهداشتی در آنها بسیار مشکل می باشد چون این افراد شاید ارشاد را دخالت در امور خاص خود استنباط کنند و یا تحقیر برای خود!
ما بهداشتکاران در مدت تحصیل خود متدهای روان شناسی برای ایجاد ارتباط صحیح با بیمار را فرا گرفتیم. بدون این که به شخصیت بیمار خدشه وارد شود، می توانیم بیمار را برای ایجاد یک وضعیت optimale بهداشتی ارشاد کنیم.
می دانم که برای رسیدن به تمام اهداف و برنامه های بزرگ به وقت و همکاری تمام متخصصین در این امر نیاز است. همان گونه که شما گفتید امر پیشگیری مخارج کمتری برای بیمار و دولت دارد. به نظر من باید در هر شهری یک کلینیک بهداشت دهان وجود داشته باشد و از طرف دولت حمایت شود به این صورت بیماران از مراجعه به افراد غیرمتخصص امتناع می کنند در هلند دندان پزشکان موظف شده اند که چشم از مادیات ببندند ( با این که بسیار برای آنها خرج دارد) و بیماران را به کلینیک های بهداشت دهان بفرستند به تازگی بیماران بدون اینکه الزاما نامه از دندان پزشک خود داشته باشند به این کلینیک ها مراجعه می کنند. دولت در کنار ایجاد این کلینیک ها در هر شهر و در خدمت گرفتن فارغ التحصیلان بهداشتکار باید از طریق massamedia به مردم وجود این کلینیک ها را اطلاع دهد و دندان پزشکان موظفند که با بهداشتکاران همکاری کنند
در نهایت این، سلامتی هموطنان ما می باشد که موضع بحث است و نه مادیاتی که از قبال شدت بیماری آنها در جیب می رود.
خوشحال می شوم اگر دندان پزشکان و بهداشتکاران عضو با من در این بحث مشارکت کنند.
 
همکار محترم خانم ایمان مرتجی
درمورد پرسش های شما به اطلاع می رسانم "انجمن بهداشتکاران دهان ایران" با مدیریت خانم ژاله بحرینی-بهداشتکار، در محل انجمن دندان پزشکان عمومی ایران واقع در "تهران.گیشا.خیابان پیروزی غربی.شماره 94" دایر است. برای اطلاعات دقیق از طریق ایمیل یا تلفن خانم بحرینی که در پروفایل ایشان است اقدام کنید. بازهم به ما سر بزنید
 
بسیار مفید بود.درصورت امکان بیان کنیدازرشته کاردانی بهداشت دهان ودندان هنوز هم÷ذیرش دانشجو در رشته دندان÷زشکی صورت می گیرد.
 
8) 8) 8)
آره برای همه کاری راه وجود داره . حتی برای گرفتن مدرک دکترا تو هر رشته ای که مایلی . برو پیش آدمش تا راهنمائیت کنه ...... 3379
 
salam bebakhshid man emsal konkoor dashtam va kardanie dahan dandane hamedan ghabool shodam nemidoonam bayad chikar konam yani bade in reshte nemishe karshenasi khoond ya nemishe khodesho khoond?yani ma mitoonim edame tahsil bedim?kheili vasam soale age mishe zoodtar java bedin mamnoon misham
 
دوست عزیز سلام
ضمن عرض تبریک به شما رشته ی کاردانی پرستاری دندانپزشکی فاقد دوره ی کارشناسی در ایران است. شما اگر به این رشته ی تحصیلی از دل و جان علاقه مند هستید آن را ادامه دهید در غیر اینصورت و خصوصآ اگر مایل به ادامه ی تحصیل در مقاطع بالاتر هستید وقت خود را هدر ندهید و انصراف دهید . البته در دولت آقای احمدی نژاد قدم های بسیار خوبی برای این رشته برداشته شده ولی کافی نیست . لازم است بدانید در کشورهای پیشررفته این رشته یکی از بهترین رشته های دانشگاهی است و امکان ادامه ی تحصیل تا کارشناسی ارشدو حتی بالاتر وجود دارد.
 
من در رشته ی کارشناسی زیست جانوری دانشگاه رازی قبول شده ام ودر کارنامه نیز رشته بهداشت دهان و دندان راقبول شده ام آیا امکان تغییر رشته به این رشته رادارم و آیا این کار مفید است؟
 
سلام و خسته نباشید . البته من نظر خاصی ندارم و فقط یک سوال دارم که امیدوارم جواب را منعکس کنید
می خواستم بدونم آیا این رشته را می توان به صورت تجربی فرا گرفت و مدرکی به نام بهداشتکار دهان ودندان گرفت یا گرفتن مدرک مستلزم رفتن به دانشگاه و گرفتن مدرک کاردانی است ؟؟؟؟؟
 
سلام
لطفا در مورد امکان ادامه تحصیل رشته بهداشت دهان اطلاع رسانی کنید
 
ba salam aya az azizan kasi dar rabete ba tedad daneshkadehaye dolati iran va shhrhaye mored nazar etelaye dara?????????????
ba tashakor
 
من دانشجوی بهداشت دهان هستم.با توجه به دروس این رشته نباید کاردانی باشد.هم اکنون درحق دانشجویان این رشته ظلم میشود
 
بسیار عالی بود . نکات بسیار جالب و در عین حال روانی را بیان کرده بودند . قلم این نویسنده همیشه زیبا و روان است
 
با سلام 1- با توجه به اینکه دانشجویان این رشته باید در مناطق محروم انجام وظیفه نمایند بهتر است علاوه بر خدمات سطح یک بعضی واحد های دندانپزشکی مانند رادیولوی ترمیمی ساده پریو پروتز و.... مانند بهداشتکاران قبل بدون الویت در دندانپزشکی به انان داده شود 2-در ضمن ادامه تحصیل این گونه دانشجویان چگونه است؟3-منظور از بورسیه یعنی اینکه در طول مدت تحصیل به دانشجویان این رشته حقوق و مزایا تعلق میگیرد؟ با تشکر لطفا به سوالاتم پاسخ دهید چون به هیچ یک از نامه هایم پاسخی داده نشده است.
 
با سلام و خسته نباشید

من دانشجوی رشته بهداشت دهان هستم خواهشمند است به سوالات من جواب واضح و قطعی بدهید
ایا امکان ادامه تحصیل ما در مقاطع بالاتر وجود دارد

ایا پس از گذراندن دوره تعهد خدمتی خود استخدام رسمی میشویم

ایا درست است که ما پنج ترمه شده ایم
 
بنده فارغ التحصیل رشته پرستاری دندانپزشکی هستم
مدتی قبل صحبت از ساماندهی این رشته وتغییر این رشته به رشته بهداشت دندان بود تا امکان ادامه تحصیل ما فراهم شود ولی تاکنون هیچ خبری از شروع این کار نداریم و همچنان منتظریم تا خبری در این مورد به ما برسد.
جالب است بدانید که در استان ما چنین رشته ای تعریف شده نیست وهیچ ردیفی برای استخدام ندارد .
لطفا اگر اطلاعی در مورد ساماندهی این رشته دارید به ایمیل من بفرستید وایا اینکه امکان ایجاد ردیفی برای رشته ما وجود دارد ؟
ایراد بزرگی که رشته ما دارد نداشتن امکان تحصیل در مقاطع بالاترهمین رشته واطلاق عنوان منشی به فارغ التحصیلان این رشته است وهمچنین استفاده از افراد ناکارامدوکم سواد که هیچگونه اطلاعی ازدندانپزشکی واستریلیزاسیون ندارند ویا استفاده از افرادی با مدارک دیگری مثل مامایی به جای پرستاردندانپزشکی میباشد که هیچ کنترلی هم وجود ندارد
جمعی از پرستاران دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی بابل.
 
با سلام
بنده فارغ التحصیل رشته پرستاری دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشم
در سال 77با همین رشته در کنکور کاردانی به کار شناسی شرکت نمودم و در رشته بهداشت عمومی فارغ التحصیل شدم و هم اکنون در یکی از شبکه های بهداشت ودرمان استان فارس خدمت میکنم

پیشنهاد اینجانب به شما این است که باتوجه به وضعیت کنونی این رشته بهتر است ادامه تحصیل در رشته دیگر بدهید تا بتوانید از این چالش نجات پیدا کنید
 
خواهش میکنم جواب سوال من را خیلی زود بدهید من خیلی سخت مسواک میزنم وبین دندانهای جلویم فاصله افتاده ایا این نوع مسواک زدن باعث فاصله شده ابا با ارام مسواک زدن دندانهایم فاصلهی انها از بین میرود چگونه ارام مسواک بزنم
 
من به عنوان یک دانشجوی این رشته از شما در مورد امکان ادامه تحصیل ومبلغ حقوق در زمان انجام تعهدانتظار توضیح دارم باتشکر
 
من دانشجوی این رشته هستم و واقعا از این سر در گمی در مورد

اینده و حال رشته ام در عذابم چه کسی به خود حق داده با اینده

من دانشجو بازی کند و هرروز یک برنامه جدید طراحی کند نمیدنم

چرا ما را به عنوان دانشجوی این رشته پذ یرفته اند و حالا قصد

دارند بدون کنکور برای این رشته دانشجو تربیت کنند پس تفاوت من

که از سد کنکور با رنج گذشتم و این افراد در چیست /

لطف کنید یا تکلیف اینده ما را شفاف بیان بفر مایید یا اینکه با پس

دادن تعهد هایمان زمینه کنکور مجدد را برای ما فراهم کنید

در پایان شما را وجدانتان و خدایی که در نز دیکی ست می سپارم

خدانگهدار
 
سلام.اینقدر نامه نوشتیم یکی نیست جواب ما رو بده؟
من دانشجوی بهداشت دهان هستم.
منظور از بورسیه چیه؟
ما واحد زبان اختصاصی نداریم پس چه جوری این کتاب رو ترجمه کنیم
 
با حرفای ایشان موافقم ممنون میشم تکلیف ما دانشجویان رو مشخص کنید
 
سلام
لطفا در مورد چگونگی ادامه ی تحصیل در رشته ی بهداشت دهان بیشتر توضیح دهید.
 
من به عنوان یک بهداشتکار تصور نمیکنم این توقع از ما که پس دو سال تحصیل دانشگاهی تازه در کلینیکها و مطبها ست بشوریم و به دندانپزشکان کمک کنیم صحیح باشد. بلکه همانگونه که شما ذکر کردید وظیفه اصلی ما نظارت بر استریزاسیون و کارهای پیشگیرانه از ابتلا به انواع بیماریهای دهان و دندان و انجام برخی تحقیقات است. لذا از طرف خود وعده کثیری از بهداشتکاران و پرستاران دندادپزشکی خواهشمند است عبارت" کمک به دندان پزشک در موقع کار " از شرح وظایف ما در متن حذف گردد
با تشکر
 
ای کاش کسی به این رشته بها می داد
 


من فارغ التحصیل کاردانی بهداشت دهان و دندانم و طرحم رو هم گذروندم، سوالم اینه که آیا می تونم در کنکور سراسری سال 90 شرکت کنم؟ البته ما به جز طرح 4سال تعهدم داریم که اونو هنوز نرفتم. اگه به خاطر این تعهد نشه رفت آیا می شه تعهدی بدم که این 4 سال رو بعد اتمام تحصیلاتم در رشته جدید برم لطفاً سوالم رو جواب بدین چون سوال خیلی از دوستامه و کسی هم اینجا جواب درستی به ما نمی ده.
ممنون

سوال از دکتر اکبر فاضل

 
دوسال فارغ تحصیل شدم نه ادامه تحصیل دارم نه کار
 
با سلام و خسته نباشید سه سال فارغ تحصیل شدم نه ادامه تحصیل دارم نه کارتکلیف من چه میشه من بایدچکار کنم
 
دوسال است فارغ ثحصیل شدم نه راه پس دارم نه پیش نه استخدام نه ادامه تحصیل بخاطر رضای خدا فکری بحالمون بکنید/کاردان بهداشت دهان از جوانرود
 
به داد ما کاردانهای بهداشت دهان برسید
 
دستیاردندان پزشکی باسابقه 6 سال با مدرک جهاددانشکاهی ایا میتوان به عنوان بهداشت کاربود
 
عجب وزیر بهداشتی که این مسئله پرستار دندان پزشکی رو هنوز نتونسته بررسی کنه!
چه برسه که بخواد حلش کنه !!
 
نقل قول
پرستار ترسو نوشته است:
عجب وزیر بهداشتی که این مسئله پرستار دندان پزشکی رو هنوز نتونسته بررسی کنه!
چه برسه که بخواد حلش کنه !!
سال 80 آیبن نامه ارتقائ شغلی این رشته را به بهداشتکار دهان ودندان را دادن هم اکنون من مطب زدم و کار دندانپزشکی انجام میدم
 
مسئولین بی لیاقت وزارت بهداشت و اداره سلامت دهان و دندان اون موقع با آوردن این رشته در سال 1386 عملا 180 نفر رو بدبخت کردن و به نوعی با آینده اونا بازی کردن و و مسئولین فعلی هم سر سوزنی به فکر نیستند!
به خدا واگذارشون میکنیم و امیدوارم خدا خودش جوابشون رو اون جور که شایسته اس بده! همین
 
با سلام به دوستان عزیز
من بهداشتکار فارغ التحصیل سال83 هستم از همه عزیزانی که میخواهند وارد این رشته شوند
درخواست دارم کمی بیششتر در این مورد تامل کنند این رشته آینده شغلی مناسبی ندارد و نیز امکان ادامه تحصیل
در مقاطع بالاتر وجود ندارد . برای اشتغال فقط شما رو بعنوان منشی یا دستیار خواهند شناخت عنوانی که هر آدم
با هر مقطع تحصیلی میتواند آنرا کسب کند که متاسفانه این دید از نگاه همکاران محترم دندانپزشک هر چقدر هم که نادرست باشد
وجود دارد
 
hamkarane azizam enghad narahat nabashin khanum bahreyni hanuzam dare talashe khodesho mikone v age nashod ye emtehan bara dandan pezeshki migiran ke enshala hame ghabul mishim
 
سلام فارغ التحصیل بهداشت دهان و دندان در سال 82 می باشم. با توجه به اینکه در طرحهای وارنیش تراپی و فیشورسیلنت دانشگاه شهید بهشتی و تهران مشغول به کار هستم جدیت در ارتقا ادن رشته را به وضوح ممیبینم اما با سختی .ارزومند پیشرفت این رشته علمی بر خلاف دیدگاه کوته فکرانه برخی افراد برای سرکوب هر چه بیشتر رشته بهداشت دهان و دندان می باشند
 
خانم بحرینی ده ساله چکار تونستن برای ما بکنند؟ حرف زدن که آسونه
 
سلام من سال 82 دررشته پرستاری دندان پزشکی فارغ التحصیل شدم خیلی علاقه دارم تورشته دندانپزشکی ادامه تحصیل بدم. خانم بحرینی لطفا بگید میشه امیدوار بود تو آینده راه ادامه تحصیل ما باز بشه
 
این خانم بحرینی با جلوگیری از انصراف ما به همه ما ظلم کردند. من خیلی ناراحت هستم.
 

طرح یکی کردن \"پرستار دندان پزشک\" با \"بهداشتکار دهان\" رد شد


کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه روز گذشته خود به کلیات طرح الحاق رشته «بهداشت‌دهان‌وپرستاری‌دندان‌پزشکی» به «بهداشت‌کاران‌دهان» رای نداد.
 
شماره : ۶۳۷۰/ب/۹۲
تاریخ : ۱۳۹۲/۰۵/۰۷


طرح الحاق رشته بهداشت دهان و پرستاری دندانپزشکی به بهداشتکاران
دهان و دندان یک عقب نشینی بزرگ در عرصه سلامت


جناب آقای دکتر علی لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با احترام
امروز عرصه بین المللی سلامت از یک نگاه جهان شمول در صحنه جهانی برخوردار می‌باشد و خانواده بزرگ کشورهای جهان هر کدام موظف هستند که در چهارچوب قوانین سازمان بهداشت جهانی کلیه عناصر زیست محیطی زندگی سالم را فراهم کنند، زیرا تبعات هر اشتباه منطقه‌ای، محلی و بومی می‌تواند بازتاب جهانی داشته باشد.
کشور ما در برخی موارد، در راه یابی به حل معضلات، نگاهی سهل الوصول داشته و بر همین اساس راه‌های میانبر را برمی‌گزیند تا شاید بتواند بر مشکلات به صورت ضرب الاجلی فائق آید. اما در دراز مدت این نگاه‌های بومی موجب بروز نارسایی‌هایی بیشتر و جدید گردیده است که تبعات آن در تار و پود سلامت جامعه ریشه می‌دواند. بسیاری از پروانه داران رشته دندانسازی مکلف بوده‌اند در شهرها و بخش‌های کوچک به کار بپردازند تا بر اساس ضرورت‌های علمی و آکادمیک، و نه تجربی به تدریج از صحنه خارج شوند؛ اما این مهم نه تنها هیچ گاه میسر نگردید بلکه آن‌ها امروز عارضه جدی سلامت دهان و دندان هستند.
قانون تربیت "بهداشتکاران دهان و دندان مصوب ۱۳۶۰" با هدف مسلط شدن بر معضلات بهداشت دهان و دندان تصویب و اجرا گردید. در آن زمان اگر ساماندهی مناسبی بر جمعیت ۲۵۰۰ نفری دندانپزشکان صورت می‌گرفت، شاید می‌توانست پوشش بسیار مناسب و گسترده تری در کشور به وجود آورد. اما بپذیریم به علت پراکندگی جغرافیایی کشورمان، تنها با تأمین امکان اشتغال و شرایط معیشتی بهتر، جذب نیروهای متخصص امکان پذیر می‌شود. افزایش جمعیت دندانپزشکان از طریق خروج از معابر دانشگاهی به میان بُر هیچ وقت کارساز نبوده است.
اکثریت کسانی که در کسوت بهداشتکاران زحمتکش دهان و دندان بوده‌اند با مصوبات و فشارهای بسیار زیاد "دندانپزشک" شدند و به جای توسعه پایدار بهداشت و کاهش ضریب بیماری‌های دهان و دندان با تکیه بر ارتقاء سلامت؛ به "درمان" روی آوردند.
۱- اکنون تعدد دانشکده‌های دندانپزشکی و تربیت بدون رویه و غیرضروری دندانپزشک که آمار آن به مرز ۳۰.۰۰۰ نفر نزدیک شده و هر ساله ۱۵۰۰ نفر فارغ التحصیل جدید داخلی و علاوه بر آن تعدادی فارغ التحصیل از خارج از کشور نیز به آن‌ها افزوده ‌می‌شود، معضلی گردیده است. همان خطری که اشتغال "پزشکان عمومی" را تهدید کرده و می‌کند و باعث گردیده طرح‌های بسیار سنگین و هزینه بر "پزشک خانواده" (که در مقطع اجرایی متوقف شد)، مطرح گردد به زودی همان وضعیت گریبان‌گیر دندانپزشکان هم خواهد شد. بپذیریم هم اکنون این تراکم در شهرهای بزرگ کم اشتغالی و بیکاری دندانپزشکان را در پی داشته است. البته راه حل منطقی و اصولی، چاره اندیشی برای جذب این نیروهاست.
۲- وارد کردن رشته "کاردانی بهداشت"، مصوب در سی و یکمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به تاریخ ۰۹/۱۰/۱۳۸۵ با احیاء "قانون تربیت بهداشتکاران دهان و دندان مصوب ۱۳۶۰" به عرصه "درمان"، باز هم نشان می‌دهد که همان چرخه معیوب تصمیم گیری‌های ناصحیح ادامه داشته و عرصه "بهداشت" را به عنوان پایه و اساس "سلامت" رها کرده، دیدگاه "درمان محور" به جای آن برگزیده شده، آن هم در سال ۱۳۹۲ که این ضرورت‌ها کلاً منتفی است.
"کاردان بهداشت دهان" متعهد است در عرصه بهداشت و سلامت فعالیت کند و در تعهد خدمت آن، هر گونه تغییر و ارتقاء خلاف "سند چشم انداز ۲۰ ساله و نص صریح مصوبات مجلس" می‌باشد. به جای تغییر مدام قوانین و نادیده گرفتن نگاه‌های ملی و بین المللی در پی طومارسازی‌ها و سامان دهی‌های خزنده، بهتر است با نگاه جهان آزاد، تجربیات کشورهای پیشرفته در امر سلامت و سازمان‌های بین الملل ناظر بر بهداشت جهانی را در حوزه وظایف خود به ترقی و پیشرفت مملکت هدایت کنیم و از مشابه سازی پروژه‌های نا کارآمد بر حذر باشیم.
۳- امروز از سوی ما وارد شدن دانشجویان به عرصه دانشگاه‌های بین الملل زیر مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و یا انتقال وارداتی دانشجویان در حال تحصیل از خارج کشور به نظام دانشگاهی، خود یکی از منابع جدی نگرانی‌هاست. هر چند فارغ التحصیلان وارد شده از خارج از کشور ارزیابی و در صورت لزوم، آموزش مجدد داده می‌شوند و در ادامه، دوره دانشگاهی خود را در کشور بهینه می‌سازند، ولی در چنین کارزاری تبدیل "کاردان بهداشت دهان" به "بهداشتکار دهان و دندان" برای دندانپزشک شدن بدون شایسته گزینی از طریق کنکور سراسری یعنی مرجع مرسوم و معقول سالیان پیشین، جاری شدن صیغه‌ای بسیار نامحرم در سلامت دهان و دندان است.
۴- ناتوانی محض بخش دولتی در به کارگیری خیل عظیم دندانپزشکان فارغ التحصیل، در مناطق محروم و روستایی به علت کاهش جاذبه‌های توسعه اقتصادی محلی در شهرها و مناطق محروم، دلیل اصلی کاهش حضور نیروهای کارآمد در این مناطق است و به این بهانه ارتقاء "کاردان بهداشت دهان" به "بهداشتکاران دهان و دندان" و سپس سپردن تعهد خدمت در همان محل زندگی به آن‌ها به شدت مردود است. این مهم، ساده انگاری در زیاده طلبی غیرضروری و خارج از نخبه گزینی علمی و آموزشی شایستگان برای تحصیلات عالی می‌باشد.
۵- انجمن دندانپزشکان عمومی ایران که امروز با صدها معضل اشتغال دندانپزشکان در سراسر کشور مواجه بوده و ناهنجاری‌های اجتماعی بسیاری از این مهم را پیش بینی می‌کند، ابتدا خروج از مسیر دانشگاهی و گزینش کنکوری و شایسته پروری در تربیت دکترای دندانپزشکی را در شأن جمهوری اسلامی ایران و مطابق قوانین دانشگاهی کشور و نظام بین المللی آموزش نمی‌داندو این را اجحاف، ستم و ظلم به کسانی می‌داند که با سر سختی و در چالش‌های نفس گیر کنکور وارد دانشکده‌های دندانپزشکی می‌شوند.
دوم این‌که این گونه مصوبات قانونی را که بدیهی است از طریق مراکز غیر رسمی و به خصوص بدون مشورت با نهادهای مردم نهاد یعنی انجمن‌ها و بدون شناخت اقتصاد دندانپزشکی و نگاه آماری و حیاتی به کثرت دندانپزشکان و کثرت دانشکده‌های دندانپزشکی پیشنهاد شده، به صلاح مجلس شورای اسلامی نمی‌داند. پیشنهاد می‌گردد که مصوبات جهت جذب نیروهای متخصص تربیت شده موجود به جای باز کردن غیر اصولی درب دانشکده‌ها، در مجلس تصویب گردد تا در بودجه عمومی کشور صرفه جویی و در تأمین اشتغال، شرایط بهینه گردد.
سوم عرصه سلامت دهان را به عرصه درمان تسلیم نکنیم، زیرا مسلماً چند سال دیگر باز به صرافت تربیت نیروهای مشابه دیگر با رویکرد توسعه سلامت و بهداشت دهان خواهیم افتاد.
"چهارم حدود ۳۰هزار دندانپزشک که سال‌ها به مردم این مملکت خدمت کرده‌اند با تأسف و تعجب پس از سال‌ها مرارت کسب تجربه، دانش و حضور در صحنه دندانپزشکی و خدمت صادقانه به آحاد مردم هم از نظر کیفی و هم کمی که در دنیا طبق آمار نیز، جزء برگزیده‌ها هستند، این الحاقیه را غیر علمی و غیر آکادمیک و خلاف مصالح ملی خواهند دانست و موجب بی اعتمادی آن‌ها به نگاه قانون مدار و هدفمند نظام خواهد شد."
در خاتمه با احترام خواستار توقف سریع طرح الحاق رشته بهداشت دهان و پرستاری دندانپزشکی به بهداشتکاران دهان و دندان مصوب سال۱۳۶۰وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و ملغی کردن دائمی آن هستیم که اکنون به امضاء ۸۱ نماینده محترم مجلس شورای اسلامی رسیده و در کمیسیون بهداشت روز دوشنبه ۷/۵/۹۲ مطرح گردیده و رأی نیاورده است، زیرا ممکن است در صحن علنی مجلس مجدداً مطرح شود.
امیدواریم با حمایت، درایت و هوشیاری حضرتعالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که از خصائص بارز آن مجلس محترم می‌باشد با توقف دائم این الحاقیه از احتمال بروز چالش و تنش دیگری در جامعه علمی تخصصی کشور جلوگیری فرمائید.
"انجمن دندانپزشکان عمومی ایران" که نماینده ۲۵ هزار "دندانپزشک عمومی" در سراسر کشور می‌باشد آمادگی کامل، قاطع و شجاعانه خود را در هر گونه رایزنی، مذاکره، گفتگو و همکاری برای بررسی و حل مشکلات دندانپزشکی را اعلام می‌دارد.
برای جنابعالی و کلیه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی آرزوی سعادت و بهروزی داریم.


دکتر باقر شهنی زاده
رئیس هیأت مدیره
انجمن دندانپزشکان عمومی ایران



رونوشت:

جناب آقای دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دکتر بهرام عین الهی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
جناب آقای دکتر علیرضا رحیم نیا مدیر کل اداره آموزش مداوم جامع پزشکی کشور
جناب آقای دکتر حسن امامی رضوی معاونت محترم درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
جناب آقای دکتر نادر ممتاز منش دبیر محترم کمیسیون‌های انجمن‌های علمی گروه پزشکی کشور
رؤسای محترم دانشگاه های علوم پزشکی و دانشکده‌های دندانپزشکی سراسر کشور
ریاست محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
ریاست محترم هیأت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران
ریاست محترم رؤسای انجمن‌های علمی تخصصی دندانپزشکی
مشاور محترم وزیر در امور دندانپزشکی
ریاست محترم اداره سلامت دهان و دندان
شعب انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در سراسر کشور
شعب انجمن دندانپزشکی در سراسر کشور


 
حقی را که ناحق کردید برگردانید
چه عایدتان میشود از اینکه با آینده تعدادی از جوانان این کشور بازی کنید
دکتر اکبر فاضل باید استغفار کند.
 
تصمیم گیرندگان حوزه سلامت در سالهای نه چندان دور با نگاه صرفا اقتصادی، با آینده جوانان این مرزو بوم بازی کردند. اگر به هزار دلیل بهداشتکاران دهان را پس از فارغ التحصیلی نتوانستند به شبکه بهداشت بازگردانند، اگر برای سلامت دهان فرزندان این کشور برنامه کاربردی نداشتند، اگرنمی دانند درمان دندانپزشکی مدت مدیدی است که از فکر خانواده های متوسط رخت بربسته، ودهها اگردیگر، گناه پرستاران دندانپزشکی چه بود که پشت دیوار محکم فوق دیپلم متوقف شدند، در حالیکه هرروز دانشگاههای نوظهور با پیامک های انبوه وعده اعطای مدارک کارشناسی وکارشناسی ارشد بدون کنکور را میدهند.

اکثریت پرستاران دندانپزشکی، همانند مسئولین محترم، نگران حوزه سلامت دهان جامعه هستند؛ چون بحران در این زمینه جدی است. بررسی سلامت دهان، تنها در قشر دانش آموزان دبستانی، کافی است تا بدانیم چقدر کم کاری شده است.

بی شک رهایی فارغ التحصیلان رشته بهداشت دهان وپرستاری دندانپزشکی، از بن بستی که اکنون در آن گیر افتاده اند، می تواند کمک کننده باشد. در غیر اینصورت، استقبال از این رشته دانشگاهی وانتخاب ان توسط دانش آموزان، بسیار بسیار کم خواهد شد. کما اینکه هم اکنون نیز بسیار کاهش یافته است.

زمانی که پذیرفته شدن در کنکور بسیار سخت تر از امروز بود، با رتبه های قابل قبول در بهترین دانشگاههای علوم پزشکی کشور متقاضی این رشته شدیم. بله خودمان انتخاب کردیم وبلافاصله فهمیدیم اشتباه کردیم! نه چارت استخدامی، نه اینده مشخص، حتی در هیچ باز آموزی نام وامتیازی برای ما نبود! در بهترین شرایط فقط جایی در اتاق استریل دانشکده های دندانپزشکی پیدا شد. اگر مسئولین محترمی که اکنون نگران بهداشت دهان مردم هستند، سالی فقط یک قدم بر میداشتند، همه در وضیت بهتری بودند.

آقای دکتر شهنی زاده!

حتما دلایل کارشناسی رد طرح در کمیسیون بهداشت مجلس را خوانده اید. با ادبیاتی نه چندان مناسب، ما را متوقع گذراندن دوره دکترای دندانپزشکی دانسته اند. چرا هیچ اشاره ای به پیشنهاد گروه کارشناسی نکردید که دندانپزشکی پیشگیری یا اجتماعی را یکی از راههای، هم ارتقای بهداشت دهان ودندان جامعه، هم رهایی ما از این بن بست دانسته اند.

بی شک وضع فاجعه بار استاندارد بهداشت دهان ودندان جامعه نتیجه مستقیم ترس از تکرار تجربه بهداشتکاران دهان ودندان مصوب 1360 است.

بهتر نبود قبل از ایجاد رشته های حدواسط ، با نگاهی بلند مدت، استقبال از این رشته ها را تداوم می بخشیدند، تا همه از زندگی لذت بیشتری ببرند؟

همه میدانیم سیاست تحصیلات تکمیلی به مراتب هزینه کمتری را نسبت به ایجاد رشته های جدید بر دولت تحمیل میکند ودر سند چشم انداز 1404 بر این نکته تاکید شده است

بنابراین تا دیر نشده مسئولین محترم برای برون رفت از این وضیت تدبیری بیاندیشند که هم منافع ملی وهم منافع صنفی دندانپزشکان وپرستاران دندانپزشکی تامین شود.

دکتر فاضل وهمکارانشان در شورای آموزش دندانپزشکی، اگر اندکی برای سلامت دهان ودندان فرزندان این مرزو بوم نگرانند، این دیوار بلندی را که جلوی ادامه تحصیل فارغ التحصیلان بهداشت دهان وپرستاران دندانپزشکی گذاشته اند بردارند، تا د رکوتاهترین زمان، همه اثرات ان راببینند.

با تشکر
 
نظر دکتر شهنی زاده خیلی کارشناسانه و از روز دلسوزی هست. از انجمن عمومی ممنونیم که برای هر موضوع مهمی نظر دندانپزشکان رو اعلام می کنند. کاش همه انجمنا همین قدر احساس مسولیت داشتند. مشکل بهداشتکارای ما از سی و چند سال قبل شروع شد. یک دندانپزشک عمومی تازه کار شد مسول همه کار و این رشته ها رو طراحی و تصویب کرد. بعد مزد خودشود با یک بورس خارج از کشور گرفت. بعد از سال ها با مدرک برگشته و حالام که همه کاره بهداشت دهان دندان هست. نه از خطای گذشته حرف می زنه نه به حل مشکلات کمک می کنه و نه تونسته تا به حال ذره ای مشکل حل کنه. دکتر خوشنویسان و دکتر اکبر فاضل چیزی از بهداشت دهان باقی نمیگذارند و نذاشتن تاحالا. خدا به داد مردم برسه
 

دندان پزشکان علاقه ای به اجرای بهداشت دهان و پیشگیری ندارند


ژاله بحرینی مربی آموزشکده بهداشت دهان گفت: دولت باید در زمینه بهداشت دهان و پیشگیری سرمایه گذاری کند و کاردان‌های بهداشت دهان استخدام و وارد مراکز هدف شوند. در یک ناحیه آموزش و پرورش یک بهداشتکار می تواند آن ناحیه را تحت پوشش قرار دهد ولی در کشورمان اهمیت روی بخش درمان است.


 
با توجه به سیاست گزاری بهداشت دهان در ایران و مخالفت با ادامه تحصیل کاردان بهداشت، ای کاش هیچ وقت این رشته درایران پایه گذاری نمی شد یا هماهنگ با کشورهای پیشرفته در حوزه سلامت دهان واحدهای درسی برای دانش اموختگان ارائه و تدریس می شد تا سطح سواد کاردان بهداشت دهان این قدر کم نباشد!
روش مسواک زدن که احتیاج به دانشگاه ندارد!! هر کسی با هر سطحی با اموزش ساده این روش را یاد میگیرد، دیگه هزینه و وقت کشی در دانشکده به اصطلاح کاردان بهداشت چرا؟

خانم بحرینی عزیز،

از شما عذر می خوام، اما همان وقتی که شما ریاست را به عهده داشتید، این رشته به سقوط کشانده شد! اگر این نتیجه کم کاری شما در دوران ریاست خودتان نیست، چرا با شهامت در وقتی که کار دستتان بود عیب و ایرادها را مطرح نکردید؟
حالا چطور میخواهید این کم کاری را جمع کنید و گردن چه کسی می اندازید؟!

 
گفته های سرکار خانم اگرچه تا حدی درست است، اما بیش از آن غیر منصفانه است. بله باید به پیشگیری اهمیت داد، اما اولا پیشگیری فقط محدود به آموزش مسواک زدن نیست که البته در آن راه هم دندانپزشکان کم تلاش نمی کنند. بلکه ترمیم دندان و کلا هر درمانی به نوعی پیشگیری هم محسوب می شود. از طرفی برنامه ریزی های پیشگیرانه ملی را باید مسئولان تدارک ببینند. متولی بهداشت دهان جامعه دندانپزشک نیست! بلکه او فقط بخشی از هرم غربالگری بیماران دهان است. سیستم غربالگری نیازمند یک هرم درمانی است که متاسفانه مسئولین بهداشتی ما آن را وارونه برنامه ریزی کرده اند. دیگر اینکه اینگونه تعبیرات و دشمنی ها بیشتر به فیلمهای دهه های پیش شبیه است که همه دکترها و مهندسین از اشقیا بودند. انگار نه انگار که این بنده خدا هم از میان همین مردم تلاش کرده ومدرکی گرفته اما تاثیر شگفت مهر دانشنامه این است که انسانها را از گروه مستضعفین به رده مستکبرین انتقال می دهد.
 
رشته بهداشت دهان در ایران هیچ گونه جایگاهى ندارد و در آینده نیز نخواهد داشت. این رشته در خارج از کشور شاید جایگاهی داشته باشه اما در ایران به هیچ دردی نمیخوره. دربعضی از شهرهای کشور کاردان های بهداشت دهان در حال تبدیل شدن به بهداشتکاران دهان هستند و به دنبال آن نیز وارد دوره دندانپزشکى میشوند. این جای تعجب دارد که هیچ انجمنی با آنها مخالفتی نمى کند و نامه اعتراضى نمینویسد. چه سیاست پشت پرده ای وجود دارد؟ کسانی که مخالف ارتقای بهداشتکاران به دوره دندانپزشکى هستند، چرا با این گروه مخالفت نمیکنند؟ ما بهداشتکاران به هیچ قیمتی از حق خود نمیگذریم
به جای صرف هزینه و وقت تلف کردن، بجاست از بهیاران و بهورزان جهت آموزش مسواک زدن استفاده شود. آموزش مسواک زدن کار سختی نیست و احتیاج به تحصیلات دانشگاهی ندارد. کاش میشد یکی از همین روسا خودش را جای همین بهداشت کارها بذاره و متوجه بشه که چقدر به این قشر بی احترامی میشه! اگه اونا واقعا خودشو جای بهداشت کارا بودن چیکار میکردن؟!
وقتی رشته های بهداشت محیط و بهداشت خانواده و بهداشت مبارزه با بیماریها در مراکز مختلف فعالیت دارند میتوان یک واحد بهداشت دهان به دروسشون اضافه کرد و دیگررشته بهداشت دهان با هزینه فراوان و بار مالی به وزارت خانه ادامه پیدا نکنه.
در ضمن درباره درخواست الحاق به قانون بهداشت دهان سال 60؛ درخواست مطب مثل لیسانسه های تغذیه و مامایی پیش می آید.
شخصا خودم و دوستانم شدیدا مخالف زنده شدن رشته بهداشت دهان هستیم چون اگر کارایی داشت دانشکده هایش تعطیل نمی شدند.
صفحه: 1 2 بعدی
Reply
کاربرانی که این سخن را مرور می کنند
فرم پاسخ
 
متن خود را بنویسید*
Upload images
Send Cancel
 

مشاوره با دندانپزشک